понеділок, 3 квітня 2017 р.

ІСТОРІЯ СТВОРЕННЯ КАРТ

В підлітковому віці мені подобалося малювати карти з вигаданими фантастичними країнами. Позначати на них міста, а потім з'єднувати їх  автошляхами та залізницями. На берегах морів розташовувати міста-порти та прокладати до них морські шляхи. В той час я навіть колекціонував справжні географічні карти та атласи. Найбільшою у мене була мапа України. Я з сусідськими хлопцями розгортав її на підлозі: ґудзики  нам слугували уявними автомобілями, якими ми подорожували глянцевими дорогами між містами країни. Ось це була гра –  не якась там настільна, а напільна! Після закінчення школи карта була подарована рідному навчальному закладу.

А ще ми любили ходити містом: розвідувати вулиці, на яких ніколи не бували, бродити околицями і відкривати для себе, як колумби, нові невідомі нам місця. Мені завжди хотілося побачити Радомишль з висоти пташиного польоту, подивитися на його обриси. По пам'яті я почав креслити свої перші карти-плани міста.

Пройшли роки. Дитячі захоплення витіснулись дорослим життям і забулись. Якось я купив собі маленький калькулятор, вивчаючи його функції, помітив одну цікаву особливість: коли до набраного числа поставити «плюс», а потім постійно натискати кнопку «дорівнює», то вказане число буде весь час додаватись. З калькулятора виходить непоганий лічильник – тут до мене і повернулися з дитинства мої мрії створити карту Радомишля. Я пристосував калькулятор на кермо велосипеда, а з геркону і магніту зробив датчик на колесо, під’єднавши його проводами паралельно кнопці «дорівнює». Потім  увів окружність колеса  2,16 м. Все, ордометр готовий!

Озброївшись компасом (для виміру кутів), блокнотом і олівцем, я почав їздити на велосипеді та проводити виміри. Потім вдома в масштабі переносив їх на папір, викреслюючи квартали міста. Паралельно з картою Радомишля я створював карту прилеглого до нього лісу.  


Первинні паперові карти 90-х років

Багато часу було витрачено, сотні кілометрів наїжджено та пройдено. Радомишльські ліси ростуть на піщаних ґрунтах,  тож часто лісові дороги та просіки для велосипедиста із-за піску  стають непроїзними, а  в низинах вони ще й губляться в заболочених хащах  з порослі. Але на які  труднощі я б   не натрапляв, бажання створити карти міста та лісу було досить сильним.

Карта Радомишля, версія 2006 року

Хоча якщо бути чесним до кінця, ентузіазм кілька разів покидав мене, і робота на рік-два зупинялася, потім знову я повертався до неї. Ось так потроху на папері час від часу матеріалізувалися мої дитячі мрії. Звичайно, на цьому все не закінчилося. Років зо два тому я придбав комп'ютер, трохи пізніше цифровий фотоапарат. Нові захоплення – нові горизонти. Можливості комп'ютерної техніки не дали мені заспокоїтись. І я, ледь навчившись керувати комп'ютерною мишкою, побачив перший найпростіший графічний редактор Pаint із стандартного комплекту Windows і відразу почав створювати карти в електронному вигляді. Довелося дуже багато попрацювати та знайти способи, як розв’язати посталі задачі за допомогою обмежених можливостей цієї програми. 

Ліс біля Радомишля 2006 рік


Скоро буде рік, як я зробив свою першу вилазку в Інтернет. В мережі нещодавно з’явились кілька варіантів знімків Радомишля і його околиць із супутника. Роздільна здатність фото невелика, але це краще, ніж взагалі нічого. Більші можливості має графічний редактор Photoshop. І якщо фото із супутника відредагувати в цій програмі, то може вийти відмінна карта лісу і при тому з мінімальними спотвореннями. Карту Радомишля теж можна поліпшити й зробити її динамічною. Але є одне «але»… як завжди, коли є бажання – мало можливостей, а коли є можливості – немає бажання. Хоча хто знає, може коли-небудь…

 

***

«Коли-небудь» настало в грудні 2009 року. На початку літа цього ж року в Інтернеті з'явився знімок Радомишля зі супутника DIGITAL GLOBAL. Щоправда, якість знімка бажає кращого: не скрізь можна розгледіти малі будиночки, та й хмари закривають частину міста. Але навіть при таких недоліках, радості у мене було безмірно. Нарешті я зміг розглядати рідне місто та його околиці з висоти пташиного польоту. З трепетом я вдивлявся у давно вже мені знайому і рідну мережу вулиць, але вже деталізовану будинками, зеленню дерев, вигинами річок, контурами озер. Тепер я мав фотографічну інформацію, і у мене була програма Photoshop та навички роботи в ній, а не було тільки бажання.

Дачі 2010 рік

Минуло ще пів року, і якось на початку грудня я вирішив спробувати малювати карту на основі космічного знімка… так і не зміг зупинитися, поки її не намалював. Мої дитячі картографічні фантазії не пропали даремно. Вони втілилися в реальну роботу, якою послуговуються радомишляни та не тільки. Моя праця була використана в колективному проекті TravelGPS, де карта Радомишля була адаптована та інтегрована в Навігаційну карту України.
Карта Радомишля, версія карти 2017 року

ПІСЛЯМОВА

У новій версії карти 2010 року за основу був взятий супутниковий знімок. Тому карта має високу точність. У версію 2017 року були внесені виправлення та доповнення, замінені назви 33 вулиць на нові. На карті підписано 135 міських вулиць, 8  –  позначені під забудову нового мікрорайону, 4 – прилеглі села Лутівки. Загалом, позначено 147 вулиць. У центрі Радомишля показана забудова кварталів, а також великі промислові будівлі та багатоповерхові будинки по всьому місту. На карті також підписані деякі державні установи, громадські та приватні підприємства.

 

Павло Тужик, 2008, 2017 рік

 



Немає коментарів:

Дописати коментар