Довгі тіні від
предметів погойдуються в такт з язикам полум'я гасової лампи, яка тьмяно
освітлює невеличку кімнату.
Молода жінка у пов’язаній кінцями назад хустині трудиться над стіною, накидаючи глину і наносячи перший вирівнювальний шар тинькування. Мені всього близько року від народження, тому я не розумію, що робить ця жінка і хто вона, лише з часом усвідомлю її мамою. Мій всесвіт обмежується периметром цієї кімнати. Він складається з набору первинних інстинктів та інтересу до навколишніх предметів, що потрапляють у поле моєї нестійкої уваги. Моя свідомість ще не відрізняється від свідомості кошеняти. Я — дитя людське, але ще не людина.
Це одне з найбільш
ранніх спогадів дитинства. Вчені кажуть, що раніше трьох років вони малоймовірні,
але не обов’язково неможливі.
Старий КАвЗ трясе на
вимощеній каменем дорозі. За вікнами автобуса стовпи лінії електропередачі
змагаються у забігу з деревами лісу. Я, однорічний, сиджу у матері на руках на
задньому сидінні автобуса. Попереду через кілька крісел дід Тимофій жваво
розмовляє з кимось із пасажирів. Коли підросту, він стане для мене зразком
чоловічої ментальності та авторитетом замість батька, який пішов шукати нове
щастя. Сьогодні він у групі підтримки мами. Мене везуть до обласного центру на
операцію з видалення аденоїдів.
Я ще не вивчив абетку
і не знайомий з мудрим висловом царя Соломона «Хто примножує пізнання,
примножує скорботу», тому перебуваю в невіданні та через це щасливий.
Кабінет... Жінки в
білих халатах і мама, перебиваючи один одного, ведуть зі мною філософський
диспут. Я вперто не погоджуюся з їхніми аргументами, поки одна із лікарок не
відчинила скляну шафку і не дістала червоне колечко з напівпрозорої пластмаси.
І ось небачена досі річ у моїх руках. На світлі вона виграє чарівними
відблисками, гіпнотизуючи мене. Це сильний аргумент — я припиняю диспут.
О, жінки! Ви вмієте
умовити нашого брата.
Десь у цей же часовий
період долучаюсь до колективу. Дитячий садок, ясельна група... столики та
стільчики, напевно, зроблені для гномів, бо вдома таких немає. А ось і вони — копошаться
на великому килимі. Моя мама розмовляє з якоюсь тітонькою, потім поцілувавши мене
залишає одного у цьому невідомому світі.
Два ряди маленьких
ліжечок з бічними сітками зсунуті одне до одного у довгий прямокутник. Я
заповзаю під них, маючи намір усамітнитися і вдатися до роздумів про гірку долю
і сенс життя. Однак задум не вдається. Якийсь гном, спритно перебираючи по
підлозі руками та коліньми, добирається до мене і простягає іграшку. Доброзичливий
жест відвертає мою увагу від думок про маму, яка щойно пішла, я трохи
заспокоююсь.
Потім він тікає, але
зробивши кілька рухів зупиняється і повернувши голову дивиться на мене, ніби
кажучи: «Побігли, пацик, пограємо разом... не журися, твоя мама прийде ввечері,
повір — я знаю». І я вірю йому. Ми разом карачки повземо під ліжками до килима,
де багато іграшок.
Це було знайомство з моїм
другом — Ромкою. Звичайно, його ім'я навчуся вимовляти теж трохи пізніше.
Мої кілька надранніх
спогадів змінюються на цілий рій більш пізніх. Чіпляючись за одне з них,
поринаю в театр тіней.
Сиджу серед дітлахів
у залі дитсадка. Перед нами біле полотно, підсвічене діапроектором. На ньому розгортається
казка «Рукавичка». На екрані силуети вирізаних із картону тварин ховаються від
холоду в безрозмірну чудо-рукавичку. До неї помістився весь лісовий звіринець,
з ведмедем на додачу. Ми в захваті!
Це був мій перший
сінематограф: до цього я ще не бачив ні мультиків, ні кіно. Рухливі картинки
справили на мене неабияке враження. Вдома моя фантазія конструювала подібні — під
ножиці пішли газети і мамині журнали «Робітниця».
Якось повертаючись із
дитсадка, мама ризикнула сходити зі мною в кіно. На той час я вже мав уявлення
про телевізор. На нашій вулиці він був у родичів, і до них подивитись кіно
ходили всі сусіди. У ті часи це було цілком нормально і нітрохи не напружувало
власника телевізора.
Очі мої округлилися,
побачивши кольоровий фільм, та ще, на великому екрані кінотеатру! З часом трохи
охолонувши від першого враження, на радість глядачам по сусідству, я почав
вголос коригувати задум режисера, вибудовуючи своє трактування сюжетної лінії,
але не був зрозумілий для мами. Вона сказала, щоб я негайно закрив рота, а то в
кіно більше не візьме. Я був засмучений і відчув, як всередині щось защеміло — напевно,
в мені помер Великий Фелліні.
Одного разу, йдучи
додому з дитсадка, поставив мамку до відома, що люблю Маринку, і коли виросту,
то одружуся з нею. Як вона з'явилася в моєму житті, про це моя пам'ять
замовчує. Можливо, була новенькою в нашій групі, а може, ми виросли з нею на
одному горщику. Зовні Маринка була звичайною худорлявою довговолосою дівчинкою,
але відрізнялася серед інших характером. Вона не гримасувала і не поводилася
по-хлопчачи, була спокійною та струменіла внутрішнім світлом. З Маринкою я не
грався, не бігав за нею, щоб за хлоп'ячим шаблоном посмикати за кіски і у такий
спосіб виявити свою симпатію. Мені приємно було просто бачити її і бути поруч.
Я завжди чекав приходу Маринки: це приносило радість, а її відсутність
засмучувала. Тоді мені хотілося, щоб день якнайшвидше закінчився і наступило
завтра, в якому знову з'явиться вона.
Сьогодні Маринина
бабуся відкрила кульок та почала роздавати цукерки дітям. Зазвичай, коли чиїсь
батьки приносили ласощі, це означало, що у їхніх чад день народження. Цього
разу привід був несподіваним — нам сказали, що у Маринки померла мама. Ми
стояли мовчки, тримаючи в руках по половинці шоколадної цукерки...
Одного дня Маринка не
прийшла в дитсадок, і на другий її не було... і на третій... Згодом дізнався,
що її сім’я переїхала на нове місце проживання. Це була моя перша втрата у
житті.
Якось я вперше
зблизька побачив похоронну процесію, що проходила недалеко від мого будинку.
Мою увагу привернула траурна музика духового оркестру. Поступово вона ставала
все гучнішою і гучнішою — колона людей наближалася. Автомобілі припиняли рух і завмирали
на узбіччі. Перехожі теж зупинялися і разом з ними — я. Повз мене пройшов
чоловік, що ніс портрет покійного, за ним повільно йшли люди з вінками. Потім
наблизилася вантажівка з відкритими бортами. На кузові застеленому килимами, —
труна, а в ній небіжчик з восковим обличчям під блакиттю неба. Але його вже він
не бачив — очі були закриті навіки. З обох боків біля труни сиділи діти: вони
відривали маленькі темно-зелені гілочки від ялинника і кидали їх на дорогу, позначаючи
таким чином останній шлях померлого. За вантажівкою, в перших рядах йшли
родичі, останніми — музиканти. Вони тужливою мелодією примножували печаль,
удари великого барабана розставляли крапки в партитурах.
Похоронна процесія
навіяла сумні думки. Я повернувся до свого будинку, і сльози затопили моє єство.
Прийшло усвідомлення існування смерті й того, що буде такий же сонячний день, але
в ньому не буде моїх близьких, а колись не стане і мене. У двір вийшла моя
бабуся і поцікавилася, чому плачу. Дізнавшись, почала всіляко втішати й
підбадьорювати, сказавши мені: «Ти ще занадто маленький, щоб про це думати. У тебе
ще попереду багато років життя, а я вже стара, бачиш, і то не плачу. Ми не
вмираємо, а переходимо в інше життя на небесах».
Наше буття
підпорядковане часу, а мій дитячий досвід був ще занадто малий, щоб бачити його
швидкий плин. Я міг тільки сприймати його маленькі відрізки, такі як завтра і
післязавтра, вчора і позавчора. Час зібрав мені сім років — прийшла пора прощатись
з дитсадочком.
День
випуску у підготовчій групі дитячого закладу "Сонечко" майже не
пам’ятаю. Незвичайним він був для моєї мами, а для мене — лише святковим: з
концертом для батьків та обідом з доданими до нього смаколиками. Найприємнішим
моментом з того всього дійства був подарунок. Кожен з випускників отримав
велику коробку з учнівським набором: кілька зошитів, пара ручок, пенал,
кольорові олівці, та інша всяка всячина. Протягом літа часто заглядатиму
у цю коробку, промацуватиму та перекладатиму приладдя в ній. Чекатиму з
нетерпінням вересня, коли нарешті зможу користуватися цими речами. Це станеться
трохи пізніше, а сьогодні радісно несу додому цю цінну коробку, притискаючи її
до себе і поки не усвідомлюю, що цей день був не так святковим, як прощальним.
З кожним кроком я йшов все далі від своїх друзів, яких ніколи не
побачу, від свого дошкільного дитинства...
Павло
Тужик, жовтень 2017
Немає коментарів:
Дописати коментар